Ключовите компетенции се определят като систематично фокусирани комбинации от отделни технологии и производствени умения, които поддържат множество продуктови линии на една фирма. Важно е да се разграничат знанита от информацията, т.к знанията ни дават силата да приедприемем конкретни действия.
Предимствата при управление на знанията
Управлението на знанията може да увеличи иновациите и да подпомогне създаването на по-добри връзки с клиентите. Когато една компания инвестира в обучението на персонала си, тя инвестира в тяхната бъдеща по-продуктивност. Днес фирмите започват да осъзнават, че „за да останат на предния фронт и да поддържат конкурентно предимство, трябва да имат способността да задържат, развиват, организират и използват компетенциите на служителите си.”
Как да определя основните умения и да приложа управлението на знанията?
Следните три въпроса ще ви помогнат да откриете основните умения във вашата фирма:
- Притежава ли фирмата ви технологии, ноу-хау или процеси, които увеличават конкурентоспособността ѝ или нивото на ползите за вашите клиенти до такава степен, че до е по висока в сравнение с тези на конкурентите?
- Защитени ли са вашите ключови умения така, че да е трудно или невъзможно на конкурентите ви да ги имитират? Ключовите умения обслужват ли повече от едно бизнес звено?
- Установяват ли те точка за навлизане в нови бизнес сегменти за фирмата ви?
Колкото е по-голям процентът на положителните отговори, толкова по-висока е вероятността фирмата ви действително да притежава основни умения.
Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да откриете какви са основните ви умения:
- Оставете настрана схващанията си за това, какво е или какво би могъл да бъде бизнесът ви.
- Проучете и излезте извън границите на фирмената ви дейност.
- Не се страхувайте да говорите за неща, които не разбирате.
- Парадоксите са нещо добро, парадигмите са нещо лошо.
- Поставете се на мястото на своите клиенти.
- Не мислете на езика на изискванията, а на езика на пожеланията.
Стратегиите за управление на знанията във фирмите могат да включват:
- Награди като средство, което да мотивира обмена на знания.
- Разказване на истории като средство за предаване на несподелените знания. Това се случва във фирмата ви през цялото време. Ниската организационна йерархия и добрият работен климат улесняват тази форма на предаване на знания.
- Предаване на знания от едни проект на друг. В много фирми този вид предаване на знания се извършва по неформален начин, но някои фирми образуват формални, стандартизирани и преднамерени канали.
- Процеси на интервюиране за анализиране на това, какво е станало, защо е станало и как може да бъде извършено по-добре, от участниците и отговорниците за проекта.
- „Картографиране” на знанията (карта на хранилищата на знания в една фирма) означава поддържане на записи от информация и необходими знания като например откъде може да се вземе нещо, кой го държи, от чия компетенция е и т.н.
- Групите по интереси са групи от хора, които споделят общи интереси или страст към нещо, което правят и се научават как да го правят по-добре като редовно си взаимодействат.
- Предаването (трансферът) на най-добрите практики често се базира на резултати от сравнението с водещите в отрасъла. Същността на предаването на най-добрата практика не е тя да се копира, а да се адаптира към специфичните условия на икономическия субект.
- Управлението на компетенциите (систематично оценяване и планиране на компетенциите на отделните членове на фирмата) има за цел да идентифицира настоящите и бъдещи нужди от компетенции, да улесни цялостната комуникация между бизнес единиците по отношение на обучението, с последващо превръщане на целите за компетентност в бизнес резултати.
- Близостта и структурата е важен аспект, който често не се забелязва от ръководството. Близостта също улеснява разказването.
- Взаимоотношенията майстор-чирак са традиционен начин за предаване на знания. Добре обучените чираци трябва да бъдат задържани във фирмата, за да се запази знанието.
- Чрез технологиите на сътрудничество (софтуер за групова работа и др.) разпръснатите работни групи могат лесно да обменят информация, без значение дали се намират на различни места в страната или по целия свят.
- Хранилищата на знания (бази данни) са компютърни системи, които непрекъснато улавят и анализират активите от знания на фирмата.
- Измерването и отчитането на интелектуалния капитал е начин знанието да се направи видимо за фирмите.
- Брокерите на знания са членове на организацията, които не поемат отговорност за специфична „област”, а играят ролята на първия източник, с който може да се говори по определен въпрос.
- Общодостъпният софтуер като уикита, социално маркиране или блогове може лесно да се инсталира във фирмата и да служи като „бази данни” от знания.
Заключение
Основните умения или ключовите компетенции помагат на фирмата да създаде конкурентни предимства в сектора си. При търсенето на ключови компетенции във фирмата трябва да се освободите от предубежденията си, да погледнете отвъд границите на бизнеса си и да мислите за предпочитания вместо за допускания. Специфичното знание може да е основно умение за фирмата ви. Управлението на знанията помага на фирмата да разпространи и запази знанията. Можете да създадете формални структури или да улесните неформалните канали за предаване на знания.
5 грешки при преговорите за заплатата
6 лъжи, които повечето шефове казват