Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2013 13:53 - Управление на знанието - силната страна на Вашия бизнес
Автор: accountant Категория: Бизнес   
Прочетен: 3246 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  Повечето хора трябва да имат познания в някаква форма за да си свършат работата добре. Само така можете да придобиете конкуретно предимство чрез изграждане на умения или компетенции, които само Вие притежавате. Освен че те представляват вашите основни умения, също така те са част и от ключовите компетенции на компанията, за която работите. Ключовите умения трябва да са уникални в сравнение с конкурентите, трябва да осигуряват полза за клиентите Ви и същевременно с това Ви осигуряват достъп до голям брой пазари. Чрез тях вие сте в състояние да генерирате допълнителни печалби. Управлението на знанията постепенно се превърна в силна методология, чиято цел е да поддържа жизнеността на бизнеса, конкурентоспособността и растежа. Днес знанията са ключов стратегически ресурс за всяка фирма.

Ключовите компетенции се определят като систематично фокусирани комбинации от отделни технологии и производствени умения, които поддържат множество продуктови линии на една фирма. Важно е да се разграничат знанита от информацията, т.к знанията ни дават силата да приедприемем конкретни действия.

Предимствата при управление на знанията

Управлението на знанията може да увеличи иновациите и да подпомогне създаването на по-добри връзки с клиентите. Когато една компания инвестира в обучението на персонала си, тя инвестира в тяхната бъдеща по-продуктивност. Днес фирмите започват да осъзнават, че „за да останат на предния фронт и да поддържат конкурентно предимство, трябва да имат способността да задържат, развиват, организират и използват компетенциите на служителите си.”
Как да определя основните умения и да приложа управлението на знанията?

Следните три въпроса ще ви помогнат да откриете основните умения във вашата фирма:

  1. Притежава ли фирмата ви технологии, ноу-хау или процеси, които увеличават конкурентоспособността ѝ или нивото на ползите за вашите клиенти до такава степен, че до е по висока в сравнение с тези на конкурентите?
  2. Защитени ли са вашите ключови умения така, че да е трудно или невъзможно на конкурентите ви да ги имитират? Ключовите умения обслужват ли повече от едно бизнес звено?
  3. Установяват ли те точка за навлизане в нови бизнес сегменти за фирмата ви?

Колкото е по-голям процентът на положителните отговори, толкова по-висока е вероятността фирмата ви действително да притежава основни умения.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да откриете какви са основните ви умения:

  • Оставете настрана схващанията си за това, какво е или какво би могъл да бъде бизнесът ви.
  • Проучете и излезте извън границите на фирмената ви дейност.
  • Не се страхувайте да говорите за неща, които не разбирате.
  • Парадоксите са нещо добро, парадигмите са нещо лошо.
  • Поставете се на мястото на своите клиенти.
  • Не мислете на езика на изискванията, а на езика на пожеланията.

Стратегиите за управление на знанията във фирмите могат да включват:

  • Награди като средство, което да мотивира обмена на знания.
  • Разказване на истории като средство за предаване на несподелените знания. Това се случва във фирмата ви през цялото време. Ниската организационна йерархия и добрият работен климат улесняват тази форма на предаване на знания.
  • Предаване на знания от едни проект на друг. В много фирми този вид предаване на знания се извършва по неформален начин, но някои фирми образуват формални, стандартизирани и преднамерени канали.
  • Процеси на интервюиране за анализиране на това, какво е станало, защо е станало и как може да бъде извършено по-добре, от участниците и отговорниците за проекта.
  • „Картографиране” на знанията (карта на хранилищата на знания в една фирма) означава поддържане на записи от информация и необходими знания като например откъде може да се вземе нещо, кой го държи, от чия компетенция е и т.н.
  • Групите по интереси са групи от хора, които споделят общи интереси или страст към нещо, което правят и се научават как да го правят по-добре като редовно си взаимодействат.
  • Предаването (трансферът) на най-добрите практики често се базира на резултати от сравнението с водещите в отрасъла. Същността на предаването на най-добрата практика не е тя да се копира, а да се адаптира към специфичните условия на икономическия субект.
  • Управлението на компетенциите (систематично оценяване и планиране на компетенциите на отделните членове на фирмата) има за цел да идентифицира настоящите и бъдещи нужди от компетенции, да улесни цялостната комуникация между бизнес единиците по отношение на обучението, с последващо превръщане на целите за компетентност в бизнес резултати.
  • Близостта и структурата е важен аспект, който често не се забелязва от ръководството. Близостта също улеснява разказването.
  • Взаимоотношенията майстор-чирак са традиционен начин за предаване на знания. Добре обучените чираци трябва да бъдат задържани във фирмата, за да се запази знанието.
  • Чрез технологиите на сътрудничество (софтуер за групова работа и др.) разпръснатите работни групи могат лесно да обменят информация, без значение дали се намират на различни места в страната или по целия свят.
  • Хранилищата на знания (бази данни) са компютърни системи, които непрекъснато улавят и анализират активите от знания на фирмата.
  • Измерването и отчитането на интелектуалния капитал е начин знанието да се направи видимо за фирмите.
  • Брокерите на знания са членове на организацията, които не поемат отговорност за специфична „област”, а играят ролята на първия източник, с който може да се говори по определен въпрос.
  • Общодостъпният софтуер като уикита, социално маркиране или блогове може лесно да се инсталира във фирмата и да служи като „бази данни” от знания.

Заключение

Основните умения или ключовите компетенции помагат на фирмата да създаде конкурентни предимства в сектора си. При търсенето на ключови компетенции във фирмата трябва да се освободите от предубежденията си, да погледнете отвъд границите на бизнеса си и да мислите за предпочитания вместо за допускания. Специфичното знание може да е основно умение за фирмата ви. Управлението на знанията помага на фирмата да разпространи и запази знанията. Можете да създадете формални структури или да улесните неформалните канали за предаване на знания.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: accountant
Категория: Бизнес
Прочетен: 63659
Постинги: 17
Коментари: 2
Гласове: 13
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031