Защо реализирането на стратегията е важно?
Не случайно хората казват, че един добре изпълнен лош план е винаги по-добър от лошо изпълнен добър план. Успешното реализиране на всяка стратегия се базира на някои доказани в практиката истини:
- 80% от нещо е винаги по-добре от 100% от нищо. Не чакайте перфектната възможност или перфектната стратегия. Започнете днес, не търсете причина да отлагате. Не губете време.
- Бъдете настоятелни. Не се отказвайте при първия появил се проблем.
- Бъдете гъвкави. Всички стратегии почиват на предположения и добрият мениджър сравнява целите и постигнатите резултати поне на тримесечие, за да запази вярната посока. Понякога обаче в много динамична среда се налагат по-сериозни промени в стратегията.
- Всичко зависи от вашата решителност. Когато знаете какво искате да постигнете и сте отделили средства за това, не правете компромиси. Ако искате да започнете производството на нов продукт, намерете подходящите хора, суровини, технология, техника. Защото всичко по-малко от пълната ангажираност излага на опасност постигането на целта.
Къде се реализира стратегията?
Изпълнението на стратегията е процес, в който са въвлечени всички членове на екипа. Ето защо екипността е от изключително значение. Мениджърът трябва да притежава добри комуникационни и управленски умения и финансови познания, за да осъществява ефективна връзка между екип, доставчици, подизпълнители и клиенти в ежедневните дейности. В същото време трябва да следва поставените в стратегията цели, съобразявайки се с времевите рамки и бюджета. От значение е обаче и мотивацията, уменията и знанията на целия екип. Познаването на отговорностите от всеки негов член и ангажираността му са важно условие за изпълнение на стратегията.
Как може успешно да се реализира фирмената стратегия?
Успешното реализиране на стратегията на малката фирма се базира на някои важни правила:
- Разберете разликата между стратегия, тактика и действия.
- Поставете си междинни цели и следете напредъка.
- Изпълнението на стратегията предполага всеобхватен и систематичен подход. Търсете връзката между реализираните проекти и следете доколко те допринасят за постигане на поставените цели.
- Идентифицирайте своя тактика за достигане на поставените цели.
- Излезте от рутината, не се страхувайте да мислите различно и да действайте различно.
- Без пряко въвличане на всички работещи във фирмата, стратегията ѝ не може да бъде реализирана успешно. Мотивирайте ги и използвайте пълноценно потенциала им.
- Осигурете адекватни ресурси - човешки, финансови, технически.
- Следете за изпълнението на задачите и търсете отговорност.
- Анализирайте резултатите и не се страхувайте да предприемате промени.
- Изградете адекватна фирмена култура.
Често малките фирми не разполагат с необходимите ресурси за разработване на добра стратегия, липсва разбиране и опит при реализирането й. Някои от по-сериозните причини за лошото й реализиране са:
- необвързаност с плана за действие – липсват ясни измерими цели и дейности и членовете на екипа не знаят своите отговорности;
- стратегията не се актуализира;
- ресурсите, отделени за изпълнение на стратегията, са недостатъчни;
- управителят променя вижданията си за реализацията на стратегията твърде бързо;
- управителят се стреми да изпълни твърде голяма част за кратко време;
- липсва ангажираност на мениджърския екип;
- вътрешна съпротива на промените;
- неправилно изчисляване на необходимите време и усилия;
- нереалистични очаквания за ползите;
- неадекватни знания и умения;
- лоша комуникация;
През последното десетилетие стратегическото мислене и планиране на интелектуалния, информационния и човешкия потенциал стават все по-важни за развитието на фирмите и това прави иновационната политика и управлението на иновациите от особена важност за успешното реализиране на общите им стратегии. Иновацията е процес на използване на знания или на определена информация за създаване и въвеждане на нещо ново и полезно. Целите на фирмената иновационна политика са да бъде постигнато развитие и конкурентни предимства на пазара чрез въвеждане на иновации, тоест нови продукти, технологии и техника за производство, доставка и дистрибуция, както и промени в организацията, управлението и условията на работа. Фирмената иновационна стратегия включва различни компоненти: материално-технически, трудов, финансов и информационен. И зависи от вътрешната и външна за фирмата среда. Много малки и средни предприятия не разполагат нито с достатъчно човешки ресурси, нито с необходимите материални условия да провеждат сами изследователска дейност и най-добрият начин да се възползват от иновациите е да се кооперират с външни организации, университети и др. Дори тогава всяка фирма трябва да отдели адекватни човешки и финансови ресурси за изпълнението на своята иновационна стратегия.
Информация за строеж в Овча Купел ул. „Н...
КАК ДА ПОБЕЖДАВАМЕ НЕЗАВИСИМО ОТ ОБСТОЯТ...